вівторок, 24 жовтня 2017 р.

Курс "Вчимося жити разом" - 6 (Чічкова О. М.)

Тема 5. Друзі з особливими потребами
Мета
Сприяти розвитку емпатії і поваги до людей з вадами здоров’я, мотивувати учнів надавати підтримку дітям з особливими потребами.

Результати навчання
Наприкінці заняття учні:
розповідають, що відчувають люди з вадами здоров’я, якщо вони не мають друзів;
наводять приклади видатних людей з вадами здоров’я, які досягли життєвого успіху.
демонструють уміння висловити підтримку людям з особливими потребами.


Обладнання і матеріали
Класна дошка і кольорова крейда або фліпчарт і фломастери.
Комп’ютер, доступ до Інтернету, мультимедійний проектор (бажано).
Заготовка для плаката «Серце друга» (Додатки 5.1 і 5.2), клей або скотч.
Стартові завдання (повторити попередній матеріал і перейти до нового)
1. Зворотний зв’язок з минулим заняттям: «Про що ми говорили на минулому уроці?» Вислухайте відповіді учнів, підсумуйте: «На минулому уроці ми з вами дізнавалися про ваші захоплення, які можуть стати справою усього вашого життя».

2. Назвіть тему уроку: «Сьогодні на уроці ми поговоримо про те, як живуть люди з особливими потребами, а також про успіхи, яких вони досягають завдяки силі волі».

3. Знайомство. Попросіть дітей по черзі назвати своє ім'я і сказати, чим вони полюбляють займатися разом з друзями. Наприклад: «Привіт! Мене звати Наталка. Разом зі своєю подругою Оксаною я люблю розмовляти про все на світі і плести браслетики з бісера».
Підсумуйте: «Дякую, з ваших відповідей зрозуміло, що друзі приносять тепло і радість у ваше життя».

Актуалізація теми (викликати співчуття до людей з особливими потребами)
1. Слово вчителя: «Поруч з нами живуть і навчаються діти з особливими потребами. Це хлопчики або дівчатка, які мають слабке здоров’я, погано бачать,чують чи пересуваються в інвалідному
візку. Тільки ми рідко зустрічаємося з ними, тому що вони часто обирають життя у чотирьох стінах. Як ви думаєте, чому вони це роблять?» (Можливі відповіді: у них немає друзів, вони соромляться, їм складно вибратися на-двір, бо немає пристосованих для візків сходів, тротуарів, громадського
транспорту).
2. Запропонуйте дітям переглянути відео «Подарунок».
http://autta.org.ua/ua/materials/material/Podarok

Запитання для обговорення:
•• Що робив хлопчик на початку цього відеоролика?
•• Який у нього був настрій?
•• Як ви думаєте, чому?
•• Який подарунок зробила йому мама?
•• Який настрій був у цуценяти?
•• Чи обмежувала його фізична вада?
•• Чого навчився хлопчик у свого нового друга?
Підсумуйте: «Люди із вадами здоров’я можуть бути активними і щасливими,якщо матимуть друзів».

Вправа «Аналізуємо ставлення»(обговорити, що відчувають люди з особливими потребами, коли їх ображають, як це можна змінити)
1. Прочитайте оповідання Любові Сащенко (Завдання 1 у Роздаткових матеріалах для учнів)

Я – людина
Є у мене друг Ігор. Вчимося ми в одному класі, живемо в одному будинку, завжди разом граємося у дворі.З’явився якось у нашому дворі новенький хлопчик. Не зовсім такий, як ми – калічка. Завжди сидить самотньо в інвалідному візку і сумно дивиться на дітлахів, що гасають двором. Буває, хлопці
підсміюються над ним, навіть дражнило придумали. І, ніде правди діти, ми теж бували разом з усіма.Якось у школі вчителька завела розмову про людей-інвалідів.Розказала, як ті страждають, коли над їхніми фізичними вадами хтось насміхається. Я густо почервонів, ніби мова йшла про мене.Ледве дочекавшись дзвоника, кинувся до Ігоря. Той ніби прикипів до парти, втупивши очі в одну точку.
– Хочеш, вгадаю про що ти думаєш? Про що і я... Мені хочеться крізь землю провалитися.
Ігор підняв на мене розчервоніле обличчя і промовив:
– Знаєш що, давай ми сьогодні зробимо для нього щось приємне.
– Точно!, – вигукнув я, і одразу якось полегшало.
Після уроків ми підстрибом помчали додому. Вдома я заходився шукати, з чим би вийти у двір. Повідкривав усі шафи та шухлядки, повиймав усі іграшки, але так і не придумав, що взяти.
У дверях з’явився Ігор з м’ячем у руках.
– Ого, – присвиснув він. – Тут що, буря пронеслася? Ходімо,запросимо хлопця у футбол пограти.
– Додумався... А бігати він як буде?
Ігор тільки почухав потилицю…Хлопчик сидів на звичному місці і читав книгу. Ми підійшли і
спитали:
– Привіт, як тебе звати?
Хлопець недовірливо поглянув на нас, ніби чекаючи неприємностей.
– Олег, – промовив стиха.
– Давай з нами грати в м’яча, – запропонував Ігор. Побачивши,як Олегові очі налилися сльозами, я поспіхом додав:
– Ні-ні, не в футбол, а в іншу гру, в неї можна грати сидячи...Через деякий час ми втрьох уже дружно сміялися. Олег виявився чудовим хлопцем і цікавим співрозмовником. Навколо нас
зібрався натовп хлопчаків. Хтось стояв, здивовано розкривши рота, хтось кепкував з нас. Та ми ні на кого не звертали уваги.Тепер Олегові ніколи не буває самотньо. Всі у дворі ставляться
до нього по-новому, по-товариськи. І в цьому є і моя заслуга.А головне — я сам собою запишався. Та й як же тут не пишатися, коли я людині допоміг!
Обговоріть:
Що відчуває людина, коли її дражнять?
Чому хлопці вирішили потоваришувати з Олегом?
Чому всі діти у дворі змінили своє ставлення до хлопчика?


Презентація «Видатні постаті, які мали вади здоров'я»

(усвідомлення,що люди з обмеженими можливостями можуть реалізовувати найсміливіші плани)
1. Продемонструйте відповідні слайди з презентації.
Запитання для обговорення:
•• Які ще видатні постаті з вадами здоров’я ви знаєте?
•• Чи є у вас знайомі з особливими потребами, які вміють робити те, чого не вмієте ви? (Наприклад, старенька бабуся-інвалід пече найсмачніше печиво).
Підсумуйте: «Люди з обмеженими можливостями можуть досягати видатних результатів у різних сферах життя».

Підсумкові завдання (закріпити отримані знання)

1. Зачитайте висновки:
•• Поруч з нами живуть люди з особливими потребами.
•• Люди з особливими потребами заслуговують на повагу і підтримку з боку оточуючих.
•• Як і всі інші діти, вони хочуть спілкуватися і мати друзів.
•• Кожен з вас може зробити такій дитині щось приємне, наповнити її життя турботою і любов'ю.

2. Завершальна вправа: «Серце друга».

• Закріпіть на дошці контур дитини в інвалідному візку (Додаток 5.1).
Зверніть увагу на те, що таким дітям світ часто здається чорним, похмурим.
• Роздайте дітям вирізані з кольорового паперу сердечка (Додаток 5.2) і скажіть: «У кожного з вас є паперове сердечко. Зараз ці сердечка порожні, але ви можете заповнити їх тим, що зробить дитину в інвалідному візку щасливішою. Запишіть або намалюйте на своєму сердечку те, що ви можете зро-
бити для неї (тепло привітатися, подарувати квітку, погратися, зателефонувати, запросити на свято, подивитися разом мультики…).

• Запропонуйте дітям по черзі вийти до дошки і зачитати те, що вони написали. Допоможіть прикріпити сердечка до дошки навколо малюнка.

Підсумуйте: «Погляньте, завдяки вашій турботі світ для цієї дитини став кольоровим, сповненим любові. Пам'ятайте, що іноді ви можете допомогти такій людині одним теплим словом або маленькою доброю справою».

• Завершіть урок оплесками.





Немає коментарів:

Дописати коментар