Тема 5. Друзі з особливими потребами
Мета
Сприяти розвитку емпатії і поваги до
людей з вадами здоров’я, мотивувати учнів надавати підтримку дітям з особливими
потребами.
Результати навчання
Наприкінці заняття учні:
розповідають, що відчувають люди з
вадами здоров’я, якщо вони не мають друзів;
наводять приклади видатних людей з вадами
здоров’я, які досягли життєвого успіху.
демонструють уміння висловити підтримку
людям з особливими потребами.
Обладнання і матеріали
Класна дошка і кольорова крейда або
фліпчарт і фломастери.
Комп’ютер, доступ до Інтернету,
мультимедійний проектор (бажано).
Заготовка для плаката «Серце друга» (Додатки 5.1 і 5.2),
клей або скотч.
Стартові завдання (повторити попередній
матеріал і перейти до нового)
1. Зворотний зв’язок з минулим заняттям:
«Про що ми говорили на минулому уроці?» Вислухайте відповіді учнів, підсумуйте:
«На минулому уроці ми з вами дізнавалися про ваші захоплення, які можуть стати
справою усього вашого життя».
2. Назвіть тему уроку: «Сьогодні на уроці
ми поговоримо про те, як живуть люди з особливими потребами, а також про
успіхи, яких вони досягають завдяки силі волі».
3. Знайомство. Попросіть дітей по черзі
назвати своє ім'я і сказати, чим вони полюбляють займатися разом з друзями.
Наприклад: «Привіт! Мене звати Наталка. Разом зі своєю подругою Оксаною я люблю
розмовляти про все на світі і плести браслетики з бісера».
Підсумуйте: «Дякую, з
ваших відповідей зрозуміло, що друзі приносять тепло і радість у ваше життя».
Актуалізація теми (викликати співчуття до
людей з особливими потребами)
1. Слово вчителя: «Поруч з нами
живуть і навчаються діти з особливими потребами. Це хлопчики або дівчатка, які
мають слабке здоров’я, погано бачать,чують чи пересуваються в інвалідному
візку. Тільки ми рідко зустрічаємося з
ними, тому що вони часто обирають життя у чотирьох стінах. Як ви думаєте, чому
вони це роблять?» (Можливі відповіді: у них немає друзів, вони соромляться,
їм складно вибратися на-двір, бо немає пристосованих для візків сходів,
тротуарів, громадського
транспорту).
2. Запропонуйте дітям переглянути відео
«Подарунок».
http://autta.org.ua/ua/materials/material/Podarok
Запитання для
обговорення:
•• Що робив хлопчик на початку цього
відеоролика?
•• Який у нього був настрій?
•• Як ви думаєте, чому?
•• Який подарунок зробила йому мама?
•• Який настрій був у цуценяти?
•• Чи обмежувала його фізична вада?
•• Чого навчився хлопчик у свого нового
друга?
Підсумуйте: «Люди із
вадами здоров’я можуть бути активними і щасливими,якщо матимуть друзів».
Вправа «Аналізуємо
ставлення»(обговорити,
що відчувають люди з особливими потребами, коли їх ображають, як це можна
змінити)
1. Прочитайте оповідання Любові Сащенко (Завдання
1 у Роздаткових матеріалах для учнів)
Я – людина
Є у мене друг Ігор. Вчимося ми
в одному класі, живемо в одному будинку, завжди разом граємося у дворі.З’явився
якось у нашому дворі новенький хлопчик. Не зовсім такий, як ми
– калічка. Завжди сидить самотньо в інвалідному візку і сумно дивиться на
дітлахів, що гасають двором. Буває, хлопці
підсміюються над ним, навіть
дражнило придумали. І, ніде правди діти, ми теж бували разом з усіма.Якось у
школі вчителька завела розмову про людей-інвалідів.Розказала, як ті страждають,
коли над їхніми фізичними вадами хтось
насміхається. Я густо почервонів, ніби мова йшла про мене.Ледве дочекавшись
дзвоника, кинувся до Ігоря. Той ніби прикипів до парти, втупивши очі в одну
точку.
– Хочеш, вгадаю про що ти
думаєш? Про що і я... Мені хочеться крізь землю
провалитися.
Ігор підняв на мене
розчервоніле обличчя і промовив:
– Знаєш що, давай ми сьогодні
зробимо для нього щось приємне.
– Точно!, – вигукнув я, і
одразу якось полегшало.
Після уроків ми підстрибом помчали
додому. Вдома я заходився шукати, з чим би вийти у двір. Повідкривав усі шафи
та шухлядки, повиймав усі іграшки, але так і не придумав, що взяти.
У дверях з’явився Ігор з
м’ячем у руках.
– Ого, – присвиснув він. –
Тут що, буря пронеслася? Ходімо,запросимо хлопця у футбол пограти.
– Додумався... А бігати він
як буде?
Ігор тільки почухав
потилицю…Хлопчик сидів на звичному місці і читав книгу. Ми підійшли і
спитали:
– Привіт, як тебе звати?
Хлопець недовірливо поглянув
на нас, ніби чекаючи неприємностей.
– Олег, – промовив стиха.
– Давай з нами грати в м’яча,
– запропонував Ігор. Побачивши,як Олегові очі налилися сльозами, я поспіхом
додав:
– Ні-ні, не в футбол, а в
іншу гру, в неї можна грати сидячи...Через деякий час ми втрьох уже дружно
сміялися. Олег виявився чудовим хлопцем і цікавим співрозмовником. Навколо нас
зібрався натовп хлопчаків.
Хтось стояв, здивовано розкривши рота, хтось
кепкував з нас. Та ми ні на кого не звертали уваги.Тепер Олегові ніколи не
буває самотньо. Всі у дворі ставляться
до нього по-новому,
по-товариськи. І в цьому є і моя заслуга.А головне — я сам собою запишався. Та
й як же тут не пишатися, коли я людині допоміг!
Обговоріть:
Що відчуває людина, коли її
дражнять?
Чому хлопці вирішили
потоваришувати з Олегом?
Чому всі діти у дворі змінили
своє ставлення до хлопчика?
Презентація «Видатні
постаті, які мали вади здоров'я»
(усвідомлення,що люди з
обмеженими можливостями можуть реалізовувати найсміливіші плани)
1. Продемонструйте відповідні слайди з презентації.
Запитання для
обговорення:
•• Які ще видатні постаті з вадами здоров’я ви знаєте?
•• Чи є у вас знайомі з особливими потребами,
які вміють робити те, чого не вмієте ви? (Наприклад, старенька бабуся-інвалід
пече найсмачніше печиво).
Підсумуйте: «Люди з
обмеженими можливостями можуть досягати видатних результатів у різних сферах
життя».
Підсумкові завдання (закріпити отримані
знання)
1. Зачитайте висновки:
•• Поруч з нами живуть люди з особливими
потребами.
•• Люди з особливими потребами заслуговують
на повагу і підтримку з боку оточуючих.
•• Як і всі інші діти, вони хочуть спілкуватися
і мати друзів.
•• Кожен з вас може зробити такій дитині
щось приємне, наповнити її життя турботою і любов'ю.
2. Завершальна
вправа: «Серце друга».
• Закріпіть на дошці контур дитини в інвалідному візку (Додаток
5.1).
Зверніть увагу на те, що таким дітям світ часто здається
чорним, похмурим.
• Роздайте дітям вирізані з кольорового паперу сердечка (Додаток
5.2) і скажіть: «У кожного з вас є паперове сердечко. Зараз ці сердечка
порожні, але ви
можете заповнити їх тим, що зробить дитину в інвалідному візку щасливішою.
Запишіть або намалюйте на своєму
сердечку те, що ви можете зро-
бити для неї (тепло привітатися, подарувати
квітку, погратися, зателефонувати, запросити на свято, подивитися разом мультики…).
• Запропонуйте дітям по черзі вийти до дошки і зачитати те, що
вони написали. Допоможіть прикріпити сердечка до дошки навколо
малюнка.
Підсумуйте:
«Погляньте, завдяки вашій турботі світ для цієї дитини став кольоровим,
сповненим любові. Пам'ятайте, що іноді ви можете допомогти такій людині одним
теплим словом або маленькою доброю справою».
• Завершіть урок оплесками.
Немає коментарів:
Дописати коментар