Орієнтовні
вимоги до змісту атестаційних робіт
для
учнів 4 класу
Атестація з кожного предмета проводиться письмово у
формі підсумкових контрольних робіт.
Підсумкові
контрольні роботи укладають учителі початкових класів/методичні об’єднання
вчителів початкових класів за єдиними завданнями для усіх класів паралелі
відповідно до орієнтовних вимог до змісту атестаційних завдань. Атестаційні
матеріали, що містять підсумкові контрольні роботи з української мови і
математики у двох варіантах, погоджує педагогічна рада і затверджує керівник
закладу освіти.
Контрольні роботи
проводяться відповідно до календарного планування на другому чи третьому уроці,
окрім понеділка і п'ятниці, а також днів перед і після святкових.
Звертаємо увагу на
те, що у разі відсутності учня (вихованця) в день проведення державної
підсумкової атестації у Класному журналі у колонці під датою її проведення
фіксують відсутність учня.
На проведення контрольної роботи відводиться 1
академічна година (один урок): 5 хв. – на пояснення змісту роботи та інструкції
щодо її виконання і 35 хв. – на її виконання.
Оцінювання підсумкових контрольних робіт здійснюється відповідно до
«Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі
загальної середньої освіти» (наказ Міністерства від 13.04.2011 № 329,
зареєстрований у Міністерстві юстиції України 11 травня 2011 року за № 566/19304)
та Орієнтовних вимог до контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів
початкової школи (наказ Міністерства освіти і
науки України від 19.08.2016
№ 1009 «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від
21.08.2013 № 1222»).
Зміст
завдань для підсумкових контрольних робіт
формується відповідно до державних вимог щодо навчальних досягнень
учня/учениці, визначених чинними навчальними програмами для 1-4 класів закладів загальної середньої освіти.
При підготовці
завдань для підсумкової контрольної роботи необхідно враховувати такі аспекти:
·
перевірці підлягає
навчальний матеріал, що опановувався учнями впродовж навчання в початковій
школі;
·
контрольна робота повинна
містити компетентнісно-орієнтовані завдання різних рівнів складності;
·
кількість і обсяг завдань
мають бути оптимальними для виконання впродовж часового проміжку, відведеного на контрольну роботу;
·
тестові завдання бажано
формулювати в одному стилі: або у формі запитання, або спонукання;
·
завдання для проведення підсумкової контрольної
роботи готують у двох рівноцінних варіантах.
Особливості
конструювання змісту атестаційної роботи
з української мови
Атестаційна контрольна робота з української мови є
інтегрованою і містить завдання на перевірку результатів навчання з української
мови і літературного читання. Завдання на перевірку сформованості навички
читання, розуміння прочитаного, уміння працювати з текстом, використовуючи
визначені програмою літературознавчі поняття; перевірку орфографічних і
пунктуаційних умінь, навичок застосування знань про мову і мовлення, мовних
умінь; побудову зв’язного висловлювання формуються на основі єдиного художнього
або науково-художнього тексту. Для перевірки орфографічних і пунктуаційних
умінь укладачі контрольної роботи обирають в тексті для читання логічно
завершену частину для списування, в якій 25% слів містять вивчені орфограми, і
оформлюють її з пропусками цих орфограм. З метою забезпечення умов цілісного
сприйняття тексту, який будуть опрацьовувати учні, рекомендуємо розпочати
контрольну роботу з опрацювання частини для списування, а саме: прочитати її і
вставити пропущені букви. Далі організовують перевірку навички читання мовчки
таким чином:
-
учитель пропонує дітям
взяти в руки олівці;
-
за вказівкою вчителя діти
починають читати текст (мовчки);
-
через 3 хвилини вчитель
зупиняє читання і пропонує поставити олівцем крапку над словом, на якому
зупинився читати учень;
-
учитель пропонує дітям
продовжити читання тексту до кінця.
Після повного прочитання
тексту учням пропонується виконувати завдання у порядку зручному дитині.
Зміст підсумкової контрольної роботи може бути сконструйовано у двох
варіантах (за вибором учителя). В обох варіантах перше завдання представлено
текстом для читання.
І
варіант підсумкової контрольної роботи з української мови формується з тексту для читання, визначеної у
ньому частини для списування (з пропущеними орфограмами) для виявлення
правописних умінь, трьох завдань до тексту для перевірки розуміння його змісту
і вміння працювати з текстом (одне з яких на перевірку практичного засвоєння
літературознавчих понять; друге – на перевірку сформованості умінь визначати
основну думку, тему твору/встановлювати послідовність подій/встановлювати
взаємозв’язки фактів, подій/характеризувати вчинки дійових осіб; третє – на
перевірку сформованості уміння пояснювати зображувальні можливості художнього
слова для описів природи, зовнішності персонажів, характеристики героїв), трьох
завдань за змістом тексту для перевірки навичок застосування знань про мову і
мовлення, мовних умінь (одне з яких на визначення/групування/класифікацію
мовних одиниць, друге – на доповнення/побудову/трансформування речень/зв’язок
слів у реченні; третє – на утворення форм слів, що належать до різних частин
мови, за заданою умовою), творчого – на побудову зв’язного висловлювання за
змістом прочитаного тексту, у якому учень формулює власні оцінні судження.
Вимоги до формування змісту І варіанту
підсумкової контрольної роботи з української мови
№
з/п
|
Види завдань
|
Кількість завдань
|
Кількість балів за кожне правильно виконане завдання
|
Максимальна кількість балів
|
1.
|
Читання тексту мовчки.
Пропонується текст (незнайомий учням) для самостійного читання з мови
навчання обсягом 300-330 слів, (для шкіл з навчанням мовами національних
меншин – 220-250 слів). Кількість слів,
які потребують пояснення – не більше 2. Речення у тексті не мають містити
більше 12 слів. Стиль тексту – художній, науково-художній.
|
1
|
По 1 балу*
|
1 бал
|
2.
|
Завдання до тексту для перевірки розуміння його змісту і вміння працювати
з текстом
|
3
|
по 1 балу
|
3 бали
|
3.
|
Списування тексту з
пропущеними орфограмами обсягом 45-50 слів
і кількістю орфограм 25% від загальної кількості слів у тексті, у тому
числі 2 слова з переліку передбачених
у програмі слів, значення, вимову і написання яких учні мають запам’ятати.
Текст не має містити більше 2 слів на орфограми, вивчення яких не передбачено
програмою початкової школи**
|
1
|
по 3 бали**
|
3 бали
|
4.
|
Завдання до тексту для перевірки мовних знань
|
3
|
по 1 балу
|
3 бали
|
5.
|
Творче завдання до тексту: побудова зв’язного висловлювання з 3-4 речень
(для шкіл з навчанням мовами національних меншин – 2-3 речень
|
1
|
по 2 бали***
|
2 бали
|
Разом
|
9
|
-
|
12 балів
|
ІІ
варіант підсумкової контрольної роботи з української мови
відрізняється від І варіанту тим, що для перевірки розуміння його змісту і
вміння працювати з текстом та для перевірки навичок застосування знань про мову
і мовлення, мовних умінь розробляють тестові завдання закритого типу (на вибір
однієї відповіді з трьох пропонованих), відкритого типу (з короткою відповіддю
і на встановлення послідовності або відповідності для перевірки мовних знань).
Змістове наповнення цих завдань добирається відповідно до наданих рекомендацій
до І варіанту підсумкової контрольної роботи.
Завдання для до
формування змісту ІІ варіанту підсумкової контрольної роботи з української мови
№
з/п
|
Види завдань
|
Кількість завдань
|
Кількість балів за кожне правильно виконане завдання
|
Максимальна кількість балів
|
1.
|
Читання тексту мовчки.
Пропонується текст (незнайомий учням) для самостійного читання з мови навчання
обсягом 300-330 слів, (для шкіл з навчанням мовами національних меншин – 220-250 слів). Кількість слів, які
потребують пояснення – не більше 2. Речення у тексті не мають містити більше
12 слів. Стиль тексту – художній, науково-художній.
|
1
|
По 1 балу*
|
1 бал
|
2.
|
Завдання закритого типу з вибором однієї відповіді серед трьох
пропонованих варіантів для перевірки розуміння змісту прочитаного тексту і
вміння працювати з текстом
|
1
|
по 1 балу
|
1 бал
|
3.
|
Завдання відкритого типу на встановлення послідовності або відповідності
між 6 компонентами для перевірки
розуміння змісту прочитаного тексту і вміння працювати з текстом
|
1
|
по 1 балу
|
1 бал
|
4.
|
Завдання відкритого типу з короткою відповіддю для перевірки розуміння
змісту прочитаного тексту і вміння працювати з текстом
|
1
|
по 1 балу
|
1бал
|
5.
|
Списування тексту з
пропущеними орфограмами обсягом 45-50 слів
і кількістю орфограм 25% від загальної кількості слів у тексті, у тому
числі 2 слова з переліку передбачених
у програмі слів, значення, вимову і написання яких учні мають запам’ятати.
Текст не має містити більше 2 слів на орфограми, вивчення яких не передбачено
програмою початкової школи
|
1
|
по 3 бали**
|
3 бали
|
6.
|
Завдання закритого типу з вибором однієї відповіді серед трьох
пропонованих варіантів для перевірки мовних знань
|
1
|
по 1 балу
|
1 бал
|
7.
|
Завдання відкритого типу на встановлення послідовності або відповідності
між 6 компонентами для перевірки мовних знань
|
1
|
по 1 балу
|
1 бал
|
8.
|
Завдання відкритого типу з короткою відповіддю для перевірки мовних знань
|
1
|
по 1 балу
|
1 бал
|
9.
|
Творче завдання: побудова зв’язного висловлювання з 3-4 речень (для шкіл
з навчанням мовами національних меншин – 2-3 речень**
|
1
|
по 2 бали***
|
2 бали
|
Разом
|
9
|
-
|
12 балів
|
* навичка читання мовчки оцінюється 1 балом, якщо учень
читає текст мовчки без артикуляції/тихого промовляння слів та прочитав його
повністю за 3 хвилини; якщо учень прочитав менше половини тексту, він не
отримує жодного балу;
** у творчому завданні виставляють по 1 балу за зміст
висловлювання з урахуванням використовуваної лексики та наявності оцінних
суджень, грамотність, де враховують помилки лише на ті правила, вивчення яких
передбачено навчальною програмою.
Особливості
конструювання змісту атестаційної роботи з математики
Зміст підсумкової контрольної роботи може бути сконструйовано у двох
варіантах (за вибором учителя).
І варіант підсумкової контрольної роботи з математики має
формуватись з таких основних завдань: складеної
задачі на 3 дії; виразу з багатоцифровими числами на визначення порядку дій (з
дужками); на порівняння і перетворення величин; знаходження частини від числа;
застосування геометричного матеріалу.
Роботу
учень письмово оформлює на листочках зі штампом школи, дотримуючись вимог
оформлення письмових робіт з математики. Усі письмові обчислення до завдань
мають виконуватись у зошиті.
Вимоги до формування змісту І варіанту підсумкової контрольної роботи з
математики
№
з/п
|
Види завдань
|
Кількість завдань
|
Кількість балів за кожне правильно виконане завдання
|
Максимальна кількість балів
|
1.
|
Задача на три дії
|
1
|
по 3 бали*
|
3 бали
|
2.
|
Знаходження значення виразу (з дужками) з багатоцифровими числами, що передбачає
визначення порядку дій
|
1
|
по 2 бали**
|
2 бали
|
3.
|
Порівняння чисел і величин та перетворення величин
|
2
|
по 1 балу
|
2 бали
|
4.
|
Знаходження частини від числа
|
1
|
по 1 бали
|
1 бал
|
5.
|
Геометричний матеріал
|
1
|
по 2 бали**
|
2 бали
|
6.
|
Творче завдання або завдання з логічним навантаженням
|
1
|
по 2 бали
|
2 бали
|
Разом
|
7
|
-
|
12 балів
|
ІІ варіант підсумкової контрольної роботи для
державної атестації з математики має формуватись з тестових завдань
(відкритого і закритого типу), серед яких обовʼязково одна задача на три
дії та одне завдання з геометричним матеріалом.
Частину роботи (задачу і геометричний матеріал) учень письмово оформлює на
аркушах зі штампом школи, дотримуючись вимог оформлення письмових робіт з
математики. Тестові завдання виконує на окремому аркуші з тестовими завданнями,
виданому вчителем. Усі письмові обчислення до завдань мають виконуватись
відповідно у зошиті і на аркуші з тестами.
Завдання для до формування змісту ІІ варіанту підсумкової
контрольної роботи з математики
№
з/п
|
Види завдань
|
Кількість завдань
|
Кількість балів за кожне правильно виконане завдання
|
Максимальна кількість балів
|
1.
|
Завдання закритого типу з вибором однієї відповіді серед трьох
пропонованих варіантів ***
|
3
|
по 1 балу
|
3 бали
|
2.
|
Завдання відкритого типу на встановлення послідовності або відповідності
між 6 компонентами***
|
2
|
по 2 бали**
|
4 бали
|
3.
|
Завдання відкритого типу з короткою відповіддю ***
|
1
|
по 2 бали**
|
2 бали
|
4.
|
Завдання відкритого типу з розгорнутою відповіддю
|
1
|
по 3 бали**
|
3 бали
|
Разом
|
8
|
-
|
12 балів
|
* якщо неправильно виконано
одну дію задачі, її розв’язання оцінюється 2 балами, якщо неправильно виконано
дві дії – 1 балом;
** якщо завдання виконано частково, воно оцінюється 1
балом.
***контрольна робота має містити одне завдання з
геометричним матеріалом, яке може бути подано в одному з позначених ***
пунктів.
Немає коментарів:
Дописати коментар