суботу, 7 жовтня 2017 р.

«Чарівна писанка», 2 клас

Мета: надавати початкові відомості про писанкарство, розширювати і поглиблювати знання учнів про народну символіку; вчити дітей розписувати писанки та прикрашати їх декоративним розписом; розвивати комбінаторні здібності, навички й уміння з техніки писанкарства; вчити розмальовувати нетрадиційно писанку, гармонійно добирати кольори, розвивати фантазію, естетичні смаки, виховувати повагу до звичаїв і традицій народу; формувати інтерес та повагу до історичного минулого людства; прищеплювати любов до народного мистецтва.


Обладнання і матеріали: свічка воскова; оцет; мисочки з розчиненими фарбами, бджолиний віск; курячі яйця, очищені від вмісту; писачок; паперові рушники; кольоровий папір; клей; ножиці; кольорові олівці; фломастери; комп`ютер та мультимедійна система; мультимедійна презентація.

            Перед початком уроку, діти (за власним бажанням) об`єднуються у групи (за символами):
І група – «риба» - символ здоров`я, життя;
ІІ група – «безкінечник» - символ безкінечного життя;
ІІІ група – «бджілка» - символ приходу весни;
ІV група – «курча» - символ зародження життя.

Хід уроку
І. Самовизначення до діяльності.

Добрий день! В добрий час!
Рада, діти, бачить вас.
Ви почули всі дзвінок?
Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався,
На перерві постарався.
Зараз сядуть лиш дівчата,
А за ними і хлоп`ята.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

-         Подумайте і скажіть, яким має бути наш урок? (Цікавим, навчальним, веселим, загадковим…)
-         А ви на уроці якими повинні бути? (Дисциплінованими, уважними, зібраними, активними …)
-         Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий, продуктивний урок. А він у нас сьогодні дійсно незвичайний.

ІІІ. Повідомлення теми уроку.

-         Спробуйте відгадати, про що ми сьогодні говоритимемо?
-         Що святіше за хліб? (Паска.)
-         Символом якого свята є паска? (Пасха, Великдень.)
-         Які ще символи Великодня ви знаєте? Я допоможу вам.
У фарбах катається,
До церкви збирається.
-         Що це? (Яйце.)
-         Отже, сьогодні ми поговоримо про яке найсвітліше свято? (Свято Великодня.)



1.     Складання первинного тематичного «Асоціативного куща».
-         Які асоціації викликає у вас свято Великдень? (Родина, церква, Ісус, паска, яйце, писанка …)
-         Хто з вас вже розмальовував яєчка?
-         Як ви це робили?
-         Навіщо розфарбовують яєчка?

-                     Ми не можемо уявити собі Великдень, без писанок. Їх на Україні малюють здавна. Писанкарство – це один із видів народного мистецтва. Назва «писанка» - походить від слова писати. Писанка з давніх часів була пов`язана з народним уявленням про яйця як символ Сонця, Весни і відродження природи. Їх обов`язково кладуть до святкового кошика для освячення, а потім дарують одне одному.
-         Продовжимо вивчати народні традиції, а саме традицію писання писанок!

ІV. Робота за темою уроку.

1. Розповідь про писанки. (Словникова робота.)

а) Які розрізняють види розмальованих яєць?
  • Крапанка – малюнок виконується крапельками воску.
  • Мальованка – яйця, розписані пензликом.
  • Крашанка – це яйця, пофарбовані в один колір.
  • Дряпанка (шкрябанка) – малюнок вишкрябується на пофарбованому яйці.
(Доповнення «Асоціативного куща» словами: писанка, крапанка, мальованка, крашанка, дряпанка…)

-         На початку уроку ви об`єдналися у групи відповідно із зображенням писанкового символу.
б) Що ж означають ці символи? (Риба, безконечник, бджілка, курча. )  

-         Ми повинні пам`ятати, що важливе значення під час оздоблення виробу має колір.
в) Що ж означають кольори?
  • червоний – Сонце, радість;
  • жовтий – зірки, Місяць;
  • зелений – весна, природа;
  • чорний – ніч, земля;
  • білий – сніг, зима, день;
  • коричневий – земля, урожай.

2.     Розглядання зразків.

-         Великодні яйця можна оздоблювати не лише традиційним способом (барвниками, воском…), а й різноманітними матеріалами: бісером, кольоровим папером, вовняними нитками, насінням тощо…
Група дітей відповідно із зображенням символу «Бджілки» - виготовлятимуть мальованки.
Група дітей відповідно із зображенням символу «Риби» - виготовлятимуть крапанку.
Групи дітей відповідно із зображенням символу «Курча» та «Безкінечник» - працюватимуть за нетрадиційною технікою оздоблення яєць.

3.     Інструктаж.
(У кожної групи на парті інструктаж, щодо виконання технологічних операцій. Перша та друга групи працюватимуть за традиційною технікою оздоблення яєць, а третя та четверта групи – за нетрадиційною технікою оздоблення яєць.)
4.     Практичне виконання роботи.
Бесіда про техніку безпеку.
(Вчитель надає допомогу дітям, нездатним самостійно впоратися з роботою.)

5.     Демонстрація робіт. Оцінювання.

Критерії оцінювання роботи:
  • охайність виконання;
  • використання символу;
  • яйце повинне виглядати як єдине ціле;

6. Закріплення вивченого.
 Тест.
1. Символом якого свята є паска?
А) Великодня;
Б) Різдва;
В) Благовіщення.
2. Яєчка, розмальовані різними візерунками – це…
А) шкрябанки;
Б) писанки;
В) крапанки.
3. Яєчка, на яких малюнок виконується крапельками воску – це…
А) шкрябанки;
Б) писанки;
В) крапанки.
4. Символ здоров`я, життя – це …
А) безконечник;
Б) риба;
В) бджілка.
5. Сонце, радість – це значення (якого?)… кольору?
А) червоного;
Б) жовтого;
В) зеленого.
6. У дні Великих свят люди віталися:
А) «Здрастуйте!»
Б) «Доброго ранку!»
В) «Христос Воскрес!»
Самооцінювання.

V. Рефлексія.
-         Що нового навчилися на сьогоднішньому уроці?
-         Як ви оцінюєте свою діяльність на уроці?
Емоційне завершення уроку.
Найкращі побажання засилаю,
Вам шановні, любі діти,
Здоров`я всім, радості й добра.
А в день Паски, в день великий,
Святий день, я бажаю усім вам
Насолодитися духовною радістю
І веселістю Христового Воскресіння…
VІ. Упорядкування робочого місця.

Додаток № 1
Інструктаж із правил техніки безпеки при писанні писанок.
  1. При набиранні воску бути обережним, щоб не торкнутися руками до гарячої посудини.
  2. Яйце в руках тримати обережно.
  3. Усі інструменти повинні лежати так, щоб не заважали під час роботи.
  4. Під час нагрівання воску слід дотримуватися правил користування нагрівальними приладами.
  5. Під час фарбування користуватися спеціальною ложкою і цей процес здійснювати подалі від гарячого воску.
  6. При оздоблення яйця нетрадиційними способами потрібно дотримуватися правил роботи з ножицями.

Додаток № 2
Інструкція, щодо виготовлення крапанки:
1.      Спершу яйце ретельно знежирити в оцті. Висушити.
2.      Писачком, нагрітим на полум`ї свічки, нанести крапельки воску на яйце.
3.      Занурити яйце у фарбу (фарбувати слід за принципом від світлого до темного).
4.      Яйце легенько промокнути паперовим рушником.
5.      Писачком нанести наступні крапельки воску.
6.      Занурити в розчин темнішої фарби.
7.      Після нанесення останнього барвника висушити яйце.
8.      Саме яйце обережно нагріти над свічкою та м`якою ганчіркою обережно витерти віск.

Додаток № 3
Інструктаж, щодо виготовлення мальованки:

1.  Спершу яйце ретельно знежирити в оцті. Висушити.
     2. Розмальовувати можна пензликом, кольоровими олівцями або фломастерами.
     3. Для мальованки можна обрати будь – які кольори і орнаменти.

Додаток № 4
Інструктаж, щодо виготовлення нетрадиційної крапанки:

  1. Спершу яйце ретельно знежирити в оцті. Висушити.
  2. Занурити яйце у фарбу (будь - яку).
  3. Яйце легенько промокнути паперовим рушничком.
  4. Тонко заструганим олівцем наносимо на поверхню яйця орнамент.
  5. Наклеюємо паперові кружечки.

Додаток № 5
Інструктаж, щодо оздоблення яйця кольоровим папером:

1.      Спершу яйце ретельно знежирити в оцті. Висушити.
2.      Занурити яйце у фарбу.
3.      Яйце легенько промокнути паперовим рушничком.
4.      Беремо кольоровий папір, зі зворотної сторони малюємо деталі орнаменту.
5.      Вирізаємо деталі.
6.      Наклеюємо на яйце за допомогою клею ПВА.





Література:

  1. Білоус О. Р. Регіональні особливості писанкарства України // Мистецтво і освіта. – 2000. - № 2. с. 40 – 44.
  2. Корж О. Ф. Писанкарство // Трудова підготовка в закладах освіти. – 2001. - № 4. – с. 18 – 22.
  3. Науково – методичний журнал «Початкове навчання та виховання» № 7 (227). – березень 2010 р.
  4. Науково – методичний журнал «Початкове навчання та виховання» № 10 (266). – квітень 2011 р.

Інтернет ресурси:


  1. http://uk.wikipedia.org/
  2. http://www.karpaty.lviv.ua/
  3. http://traditions.org.ua/
  4. http://ilia-romantic.narod.ru/
  5. http://images.yandex.ua/?lr=143
  6. http://pysanka.museum/
  7. http://muzofon.com/

Немає коментарів:

Дописати коментар