середу, 3 січня 2018 р.

Тема. Г. Тютюнник «Ласочка». Іванова Н.М.

Мета: формування компетентностей: вміння вчитися самоорганізація до навчальної діяльності у діях з іншими учасниками навчально – виховного процесу;  вчити бачити прекрасне в житті і дорожити ним; причинно – наслідкові зв’язки стосунків людини і звіра, злагодженого співіснування в живій природі; предметних компетентностей:  уміння аналізувати свої власні вчинки; доводити думку, висловлювати міркування, твердження; визначати позитивні і негативні риси людини; удосконалювати навички правильного, швидкого, виразного читання та зв’язного мовлення (стислі, розгорнуті відповіді на запитання, формулювання висловлювань, висновків); виховувати повагу до тварин та бажання піклуватися про них.

Обладнання. «Літературне читання» для 4 класу. (Підручник О.Я. Савченко, 2015 р.), презентація.


Хід уроку
I.Організаційний момент.
Тихесенько сідаємо, урок літературного читання розпочинаємо.

ІІ. Повторення вивченого. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок учнів.
Перевірка домашнього завдання.
1. Читати «Літній день» Михайла Коцюбинського (с. 65-66).
2. Переказувати близько до тексту.
(Тести з літературного читання «Зразковий читач» до підручника О.Я.Савченко, ст. 26 – 27, взаємоперевірка).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань уроку.
- Твори якого розділу ми з вами читаємо останнім часом? («Як не любить той край…»).
- У всіх творах описується краса природи. Згадаймо, якими картинами природи із вивчених творів ми милувалися читаючи їх.
(Уривок напам`ять «Літній день» Михайло Коцюбинський)
- Сьогодні у нас урок незвичайний. Всі ви любите екскурсії в природу. А зараз ми вирушимо на риболовлю. І хоча вона буде уявною ,та я думаю, що вам буде цікаво.
IV. Вправи на розвиток навичок читання.
1.Вправа для розвитку мовленнєвого апарату.
Скоромовка (чит..тихо,гол,бистріше,з наголосом на кожне слово)
Випірнай-но, рибко, близько,
Розсипай-но срібні бризки,-
Щоб зловив я карася, карася -з порося!
2. Загадки
Танцюристка мружить очі,
Хутро пестячи руде:
- В парі з півником я хочу Станцювати па-де-де!
(Лисиця)
Знань чимало в нього є,
Читачам їх віддає.
Міста Книг він будівельник-
А зовуть його…(письменник)
- Поєднайте ці два слова в речення.
V. Повідомлення теми і мети уроку.
Тема сьогоднішнього уроку оповідання «Ласочка», автором якого є Григір Тютюнник
- На уроці ми ознайомимося з біографією Григора Тютюнника та його твором "Ласочка" .І разом з головним героєм оповідання підемо на риболовлю
VІ. Ознайомлення з життєвим і творчим шляхом Григора Тютюнника.
(Дві учениці розповідають про автора).
Григір Тютюнник народився на Полтавщині у селянській родині. Доля приготувала Григору багато випробувань. Він рано залишився без батька (у 6 років). Але усе своє життя письменник з теплотою і ніжністю згадував його. Потім була ще й війна, голод. Дуже допомогли у житті хлопцю дядько і його дружина.
З дитинства Г. Тютюнник ріс хлопчиком, чутливим до природи. Ці враження відбилися у його творах – збірках оповідань для дітей «Ласочка», «Лісова сторожка», «Степова казка».
Прожив Г. Тютюнник лише 49 років, але зумів залишити багато цікавих творів для дорослих і дітей.
VІ. Опрацювання оповідання.
1. Словникова робота.
Читання колонок слів «луною» за вчителем.
Пасовисько                        ожеледець                   рибалити
підзолочений                    облизнулося                вудочці
закортіло                            вудити                         скімлення
прокинувся                        куняв                           засипав
а) тлумачне читання:
- Називаємо невідомі і маловідомі слова – тлумачимо невідомі та уточнюємо маловідомі слова.
Туркотіли припутні – воркували (мова голубів – переливчасті звуки), лісові, дикі голуби.
Вепри з виводками – дикі кабани з своїми малятами.
Закортіло – дуже захотілось.
Нажива – принада для ловіння риби, наживка.
Дзяволить – пискливо тихенько гавкає.
Скімлення -  протяжне, жалібне звучання.
Дрібушить – витанцьовує – швидко перебирає лапами, притупуючи.
б) орфоепічне  читання:
Наголошуй правильно:
Червонило, у човні, супроти човна, за вудками, на його вудках, підзолочений, припутні, скімлення,засланім травою,пасовисько, ожеледь.
Вимовляй м’яко подовжений звук:
Промінням, галуззя, гілля, скімлення.
2. Первинне читання тексту:
Читання тексту (використання аудіо запису)
-         Про кого йдеться в оповіданні? ( Про старого рибалку діда Арсена)
-         Про яку пригоду написане оповідання?(Про те, як зустрілися і подружилися під час риболовлі Арсен і лисеня).
3. Повторне читання учнями.
«Ланцюжком» по одному абзацу до «Так…».
Роз’єднати слова і прочитати.
До кінця «буксиром».
4. Перевірка сприймання прочитаного.
План
- Довга зима.
- Незвичайний гість.
- Друзі – рибалки.
- Ранок.
- Ласоччина сім’я.
Пронумерувати пункти плану відповідно до послідовності розгортання подій.
- Перевіримо. На дошці план.
1. Ранок.
2. Незвичайний гість.
3. Друзі – рибалки.
4. Довга зима.
5. Ласоччина сім’я.

5. Читання твору мовчки.
Вчитель. Прочитайте текст мовчки, відшукавши кожну частину (олівцем позначити початок).
- Перевіряємо. Читаємо початок кожної частини.
- Яка частина відповідає ілюстрації в підручнику?
6. Опрацювання тексту за планом.
1-а частина «Ранок».
- Прочитати опис ранку.
- Які фарби і звуки сповіщали про його прихід? Зачитайте слова і словосполучення, які на це вказують.
Фарби: червоніло небо, бродив туман, підзолочений сонячним промінням.
Звуки: туркотіли, вистукували, лунко тріщало, хро-хро, хря-хря.
2-а частина «Незвичайний гість» (відповіді на запитання).
Вчитель. З ким і як зустрівся дід Арсен (Дід Арсен побачив лисеня, коли воно з’явилося високо на кручі, супроти човна, і тоненько скімлило).
- Чому воно там з’явилося? (Лисеня захотіло рибки)
- Що ж робило лисеня? (Просило рибки)
- З яких слів видно, що лисеня хотіло і просило рибки? («Почулося тихеньке скімлення», «схиливши голову набік, дивилося трохи здивованими і зовсім не хитрими очима», «перевило погляд у задок човна і «облизнулося», «тоненько пискнуло», «прудко підскочило і ухопило її передніми лапами»
- Чи можна дії лисеняти розцінювати як його мовлення з дідом Арсеном? (Так)
- Хто цю розмову передав (Автор)
- То чому Арсен назвав лисеня Ласочкою? (Бо воно захотіло поласувати рибкою). Отже, від слова «ласувати» - їсти що-небудь смачне. Маленьке лисеня було ласолюбом – охочим до всього смачного.
3-я частина «Друзі-рибалки». Вибіркове читання.
Вчитель. Знайдіть у тексті і прочитайте, чого навчилося лисеня у Арсена?
- Знайдіть і прочитайте, як Ласочка допомагала рибалити.
4-а частина «Довга зима». Переказ прочитаного.
Вчитель. Прочитайте мовчки і перекажіть близько до тексту. Оцінити відповідь. (Робота у парі).
5-а частина «Ласоччина сім’я». Виразне читання за партитурою.
А весною, /коли крига скресла/ і сонце вгріло землю,/ одніс Арсен човна на річку,/ полагодив вудки/ і знову, як торік,/ сів ловити рибу – бабі та внукам на юшку. // Вудить/ та все озирається: / чи нема, бува, Ласочки? // Раз,/ і вдруге,/ і втретє / - немає…//
Фізкультхвилинка.
(відео «Цікаві факти про лисицю»)
7. Характеристика героїв.
Арсен                                      Ласочка
           небагатослівн (-ий, -а)
           мудр (-ий, -а)
           хоробр (-ий, -а)
           розумн (-ий, -а)
                     спостережлив (-ий, -а)
                     ненабридлив (-ий, -а)
                     привітн (-ий, -а)
                     кмітлив (-ий, -а)
                     здібн (-ий, -а)
          щедр (-ий, -а)
          небайдуж (-ий, -а)
          трудолюбив (-ий, -а)
          витриман (-ий, -а)
          терпелив (-ий, -а)
          відповідальн (-ий, -а)
Вчитель. Подумайте, які слова можна вибрати для характеристики героїв, поясніть вибір словами з тексту.
- Яким ви уявляєте Арсена? Яка у нього зовнішність, який характер? Підтвердіть це і словами з тексту.
(На дошці запис – підсумок характеристик героїв оповідання).
Арсен                                               Ласочка
небагатослівний                             розумна
мудрий                                            працьовита
спостережливий                             скромна
привітний                                        ненабридлива
щедрий                                            спосережлива
небайдужий                                     терпелива
турботливий                                    витримана
добрий                                              здібна
8. Узагальнююча бесіда. Аналіз ідейної спрямованості тексту.
Вчитель. То які ж стосунки склалися між Арсеном і Ласочкою? (Дружні, товариські)
- Отже, Арсен і Ласочка подружилися, більше того, стали співпрацювати, рибалити разом.
- А чи можна із запису характеристик персонажів зробити висновок про те, які риси вдачі допомогли їм налагодити дружні та товариські стосунки?
- А чи хочете ви, щоб ваші стосунки з іншими теж були такими?
- То чого ж навчає нас автор, яка головна думка оповідання? (Товаришувати і дружити зі звірами. У добрій справі виявляти терпіння і наполегливість).
VІІ. Підсумок уроку, оцінювання результатів, рефлексія.
(Тести з літературного читання «Зразковий читач», , ст. 27 – 28, взаємоперевірка)
Технологія «Продовж речення».
-         Сьогодні на уроці мені стало зрозуміло…
-         До ,,братів наших менших’’ буду ставитись з…
-         Хочу бути…
-         На уроці свою роботу оцінюю…
Підсумок робить вчитель.
Описуючи добрі стосунки людини і звіра, автор вказує нам на один із шляхів до прекрасного і доброго у житті: шануйте природу – товаришуйте і дружіть з «братами нашими меншими», і такі стосунки стануть окрасою нашого життя.
VIIІ. Домашнє завдання.
1. Підготувати переказ прочитаного за складеним планом.

2. Придумати продовження цієї історії.

2 коментарі: