·
співвідношення предметів за формою, кольором, розміром,
функцією;
·
розвиток просторових уявлень;
·
перелічування, співвідношення й порівняння кількостей
предметів, вичленення меншої кількості із більшої, утворення більшої кількості
із меншої та навпаки;
· складання та розв`язування простих задач з
опорою на життєві ситуації;
·
розпізнавання цифр;
·
позначення цифрою кількості предметів;
·
рахунок в межах 10 («прямий», «зворотний»);
·
називання «сусідів» числа…
Математична підготовка дитини проводиться під керівництвом дорослого
поступово, в процесі систематичних занять, направлених на ознайомлення з
кількісними, просторовими і часовими відношеннями. Заняття можуть проходити у
формі гри, бесіди, розповіді й пояснень дорослого, а також організації практичних
дій самих дітей (накладання, прикладання, вимірювання, вирізання, побудови,
перелічування, письма, штриховки і т. д.). В результаті у дитини формується
знання про те, що навколишнє життя заповнене багатьма звуками, рухами,
предметами, які відрізняються за своєю природою, кількістю, формою, величиною,
розміщенням у просторі. Чим точніші у дітей знання, тим глибше вони розуміють
оточуючу їх дійсність.
Одночасно з придбанням знань у дитини розвиваються навички порівнювати
окремі предмети і множини, виділяти основні їх якості, об'єднувати. Оперуючи
різними множинами (предметами, іграшками, картинками, геометричними фігурами)
дитина вчиться встановлювати рівність і нерівність множин, називати кількість
певними словами: більше, менше, порівну, стільки-скільки. Порівняння конкретних
множин готує дитину до засвоєння в майбутньому поняття числа. При організації
навчання батьки повинні звертати увагу на те, щоб дитина правильно називала
терміни: «число», «цифра», «фігура», «величина» та інше. Звичайно, все це
потребує від батьків цілеспрямованості й послідовності в роботі, а також
методичної підготовки.
Перш ніж навчити рахувати, впізнавати цифри, дитина повинна засвоїти
елементарне поняття про сукупність предметів - множину, навчитися виділяти в
оточуючому середовищі «багато предметів» і «один». Ці елементарні уявлення і
стануть фундаментом подальших знань.
Як же навчити дитину бачити в навколишньому
сукупність предметів, виділяти один з них? Першим помічником вашим стануть
твори усної народної творчості, ті самі пісеньки, потішки, прислів'я.
Наприклад: читаючи потішку «Сорока-білобока», потрібно сказати, що на руці
багато пальчиків - багато діток у сорок . Аналогічно з іншими потішками.
Збираючись з дітьми на прогулянку, не забувайте, що природа також може
стати вашим помічником. Збираючи шишки, гриби, горіхи в кошик, звертайте увагу
на те, що ви
кладете один горіх (гриб, каштан), другий... і в
кошику стає багато. Потім пригостіть всіх друзів, всім дали по одному горіху, а
в кошику нічого не залишилось. Знову збираєте в кошик і знову стає багато,
тому, що поклали нові. Дорослий показує дитині, що різні предмети можуть
зустрічатись в різній кількості і цю кількість можна позначити словами «один»
або багато».
З метою вправляння в розрізненні й називанні геометричних фігур можна
організувати з дитиною ігри «Знайди таку ж фігуру», «Добери колеса до поїзда»,
«Викладання візерунка», «Доміно» та інші.
Важливе значення для розвитку дитини має орієнтир у просторі. Потрібно пам’ятати, що формування
навичок мислення орієнтування в просторі потребує багаторазового повторення,
конкретного показу того, що повинна діяти дитина. Ось деякі зразки вправ на
закріплення понять «ліва сторона», «права рука (нога)», «попереду», «позаду»:
1. Постав
стілець з правої (лівої) сторони від себе.
2. Поверни
голову вправо (вліво).
3. Зроби
крок вперед (назад), вправо.
4. Візьми в
праву руку м'яч, а в ліву - куб.
5. Стань
так, щоб ведмедик був позаду (попереду).
6. Що
розміщено попереду (позаду)?
За завданням дорослого діти розкладають іграшки, картинки на столі або
аркуші паперу: вгорі, внизу, зліва направо. При цьому широко використовуються
ілюстрації з книг.
Хочеться порадити батькам, що давши дитині не спішіть їй відразу
допомагати, дайте можливість дитині самостійно подумати, помислити, аж потім
уточнюєте відповідь, доповнюєте дію, пояснюючи, чому саме так.
Немає коментарів:
Дописати коментар