Тема 1. Права і обов’язки дитини
Мета
Сприяти
формуванню поваги до прав інших людей та почуття відповідальності за виконання
своїх обов’язків.
Результати
навчання
Наприкінці
заняття учні мають уміти:
розрізняти поняття «право» і
«обов’язок»;
назвати права дитини;
розказати про свої обов’язки.
Обладнання
і матеріали
Класна дошка і
кольорова крейда або фліпчарт і фломастери.
Комп’ютер,
доступ до Інтернету, мультимедійний проектор (бажано).
Картки з
назвами прав дитини (роздрукувати з презентації).
Що
підготувати заздалегідь
Роздрукувати
роздаткові матеріали для учнів.
Перевірити презентацію до теми
«Права дитини».
Стартові завдання (повторити попередній матеріал і перейти до нового)
1. Зворотний
зв’язок з минулим заняттям. Запитайте дітей: «Про що ми говорили на минулому
уроці?» Вислухайте їхні відповіді, підсумуйте сказане.
2. Вправа на
знайомство. Запропонуйте дітям по черзі назвати своє повне ім’я і те, як вони
люблять, щоб їх називали.
3. Слово вчителя: «Ми з вами не лише
дізналися, як кого звуть, а й як ви любите, щоб вас називали. Варто
зазначити,що кожна дитина має право на особисте ім’я і на те, щоб бути
громадянином певної країни. Ми з вами — громадяни України».
Запитання для обговорення:
• А які імена,
на вашу думку, найпоширеніші в Україні?
• Чому не
можна вигадувати образливі прізвиська іншим дітям?
Підсумуйте: «Образливі прізвиська порушують права дитини!
Постав себе на місце іншого – тобі неприємно було б, якби обзивали тебе».
4. Назвіть
тему уроку: «Сьогодні наше заняття присвячене правам і обов’язкам дитини. Ви
часто чуєте слова: «Ти маєш право…», «Ти зобов’язаний…».
Перед нами
покладено важливе завдання – розібратися, що ж означають ці слова».
5.
Запропонуйте учням розглянути малюнки про Буратіно в Завданні 1 у Роздаткових
матеріалах для учнів.
Запитання для обговорення:
••
Хто дав Буратіно ім’я, купив йому абетку і відправив його до школи?
••
Хто хотів спалити Буратіно в печі?
••
Хто намагався його обдурити і обікрасти?
••
Хто подарував йому золотого ключика?
••
Хто у цій казці захищає права дитини,а хто їх порушує?
Підсумуйте: «Можуть бути випадки, коли права дітей
порушуються, але пам’ятайте, що є люди (батьки, вчителі,вихователі, лікарі,
міліціонери), до яких можна звернутися за допомогою».
Інформаційне повідомлення (ознайомити з поняттям «права дитини»)
Слово вчителя: «Права дитини – це
певні можливості, які потрібні вам, щоб жити і
дорослішати. Це те, що ви можете робити, і в чому вам не можуть
відмовити.Поміркуйте, які у вас є права? (Думки
дітей). Зараз ми в цьому розберемося».
Презентація
Слайд 5: У кожного народу є своя мова, свої традиції,
релігія, обряди. Діти мають право користуватися своєю рідною мовою,
національною культурою та сповідувати свою релігію.
Слайд 6: Всі діти мають право на відпочинок, дозвілля
та участь у культурному та творчому житті суспільства.
Слайди 7, 8: Кожна дитина має право вчитися і
повноцінно розвиватися. Розгляньте малюнки і скажіть, хто допомагає дітям
здобувати освіту і розвивати свої здібності. Який твій улюблений шкільний
предмет? Що ти робиш для свого розвитку у вільний час?
Слайди 9, 10: Кожна дитина має право жити без
страху. У державі є люди, які зобов’язані це право забезпечити. Якщо дитина
потрапила у небезпеку чи захворіла, вона має право на порятунок і отримання
медичної допомоги.
Пам’ятайте, що
вчителі, лікарі, поліція,рятувальники завжди дбають про захист прав дітей, а
батьки є нашими найкращими захисниками. Діти мають право на повноцінне
харчування та достатню кількість чистої води.
Слайд 11: Кожна дитина має право на любов
і піклування, турботу і захист з боку батьків. Коли у неї немає сім’ї – на
турботу і захист з боку держави.
Слайд 12: Дитина має право на захист,коли
їй доручається робота, яка може нести загрозу її здоров’ю. Держава встановлює
мінімальний вік прийому на роботу і визначає вимоги до умов праці
неповнолітніх.
Слайд 13: Діти з особливими потребами
мають право на особливе піклування та умови життя, які забезпечують їх участь у
житті суспільства.
Слайд 14: Знаючи права, не можна забувати
і про обов’язки: старанно вчитися;
не ображати
інших; поважати права інших людей.
Підсумуйте: «Усі діти мають рівні права:на ім’я і
громадянство, навчання і повно-цінний розвиток, на любов і турботу, на захист і
медичну допомогу».
Руханка
Вправо голову
і вліво
Нахиляєм
неквапливо.
Шию також
розминаєм,
В різні боки
повертаєм!..
Тулуб вправо,
потім вліво
Повертаємо
грайливо.
Крутимо і
обертаєм,
Прогинаєм,
нахиляєм…
Ручки вгору,
аж до неба!
Обійняти світ
нам треба!
Ще раз вгору
потягнулись
І до сонечка
всміхнулись!
Перегляд мультфільмів та їх обговорення (10 хв)
Запитання для обговорення:
• Що сталося
зі Слоненятком?
• Хто прийшов
йому на допомогу?
• Про яке
правило йшлося в цьому мультфільмі? (Про
право на медичну допомогу, про право на любов і піклування)
Запитання для обговорення:
• Що сталося з
Пінгвінятком?
• Хто йому
допомагав?
• Про які
права йдеться у мультфільмі? (Про
право на любов і піклування, турботу і захист з боку батьків; про право на
порятунок).
Запитання для обговорення:
• Куди йшли
звірятка?
• Хто спочатку
не зміг потрапити до кінотеатру?
• Чому вони не
змогли потрапити туди?
• Про які
права йшлося у цьому мультфільмі?
(Про те, що усі діти мають право на дозвілля; вони мають
рівні права, навіть якщо вони дуже відрізняються один від одного).
Запитання для обговорення:
• В які ігри
грали дівчатка? А в які хлопчики?
• Чому вони не
хотіли гратися разом?
• Про які
права говорилося в цьому мультфільмі? (Про
право дітей на розвиток і до-звілля; про рівні права і для хлопчиків і для
дівчаток).
Підсумуйте: «Всі ми різні, але маємо однакові обов’язки та
права».
Підсумкові завдання (закріпити отримані знання)
1. Прочитайте
висновки.
••
Батьки є найкращими захисниками своїх дітей.
••
Учителі, вихователі, лікарі, міліціонери, рятувальники дбають про захист прав
дітей.
••
Твій обов’язок — поважати права інших людей.
••
Запитуй у дорослих дозволу на те, що не можна робити без їхньої згоди.
2. Робота в
групах (за наявності часу).
Об’єднайте
учнів у сім груп за днями тижня. Роздрукуйте права дітей (Додаток 1.1) і розріжте їх на
пазли. Завдання групам — зібрати права в речення. Коли всі групи завершать
роботу – кожна по черзі хором зачитує своє право. Решта учнів повторюють його і
умовно «кладуть» його у кошик Червоної Шапочки, використовуючи презентацію. (Як варіант можна намалювати Червону Шапочку на дошці або
на фліпчарті).
Слово вчителя: «Нехай Червона
Шапочка тепер знає свої і права і інших навчає. Не
забувайте, що,
поважаючи права інших людей, ви спонукаєте їх поважати ваші права».
Немає коментарів:
Дописати коментар