неділя, 1 квітня 2018 р.

Тема: "Як стати толерантним" Чічкова О.М.

Мета: Розказати дітям про толерантність та її ознаки; довести, що кожен має свої відмінності, і їх слід поважати; виховувати толерантне ставлення один до одного.
Результати навчання
Наприкінці заняття учні:
·        пояснюють поняття «толерантність»;
·        називають ознаки толерантності;
·        розказують, чому слід цінувати відмінності і ставитися до людей толерантно.
Обладнання і матеріали:
·                    Роздруківки матеріалів для учнів за темою.
·                    Комп’ютер, доступ до Інтернету, мультимедійний проектор (бажано).

Що підготувати заздалегідь:
·                    Роздрукувати Роздаткові матеріали для учнів і вчителя.
·                    Перевірити презентацію до теми «Як стати толерантним»
Орієнтовний план уроку
Стартові завдання
8 хв.
Вправа «Що таке толерантність»
10 хв.
Вправа «Ознаки толерантності»
12 хв.
Вправа «Не такий як всі» (профілактика дискримінації)
10 хв.
Підсумкові завдання
5 хв.
Усього тривалість
45 хв.



Стартові завдання (повторити попередній матеріал і перейти  до нового)
1.        Зворотній зв’язок з минулого заняття.
o       Запитайте дітей: «Про що ми говорили на минулому уроці»?
o       Запитайте учнів, як їх батьки відреагували на компліменти?
o       Вислухайте відповіді бажаючих, підведіть підсумок
2.        Назвіть тему уроку : «Сьогодні ми поговоримо про ставлення людей один до одного».
3.        Вправа на знайомство.  Діти по черзі називають своє ім’я та улюблену страву.
4.         Виконати завдання 1 у Роздаткових матеріалах для учнів. Прочитати притчу «Чия їжа найсмачніша?»

Запитання  для обговорення:
o     Чому кожен намагався довести, що його їжа найсмачніша? (Бо кожен харчується тим, про що говорив).
o     Як ви думаєте, хто з них має рацію? (Кожен, бо у кожного свої смакові уподобання).
o     Чи є у світі їжа, що смакує всім? (Немає).
o     Як можна уникнути суперечок? (Не доводити свою правоту, а навчитися поважати вподобання інших).
Підсумуйте: «Таке вміння називають толерантністю».

Вправа «Що таке толерантність» (розкрити поняття «толерантність»)
1.        Повідомлення вчителя «На нашій планеті живуть люди різних національностей. Кожна нація має свою мову, звичаї, національні страви. Щоб уникнути конфліктів між народами, треба поважати ці відмінності, бути толерантним. Толерантність означає уміння поважати і приймати різноманіття культур, здатність сприймати думки, поведінку і спосіб життя інших людей».
2.         Виконайте Завдання 2 у Роздаткових матеріалах для учнів.


Запитання для обговорення до Завдання 2:
o         Чи доводилося тобі подорожувати світом, бувати в інших країнах? Розкажи про це. Що тебе найбільше здивувало?
o         Чи знайомий ти з дітьми, які приїхали з інших країн? Чим вони схожі на вас і чим відрізняються?
3.        Демонстрація особливостей привітання різних народів:
o     заздалегідь роздрукуйте і виріжте картинки з Додатку 3.1;
o     роздайте учням картинки із зображенням людей різних національностей;
o     об’єднайте дітей у 4 групи «Китайці», «Індійці», «Європейці», «Ескімоси»  і запропонуйте привітатися один з одним так, як зображено на картинці;.
o     попросіть групи представити привітання класу.
4.         Виконайте Завдання 3 у Роздаткових матеріалах для учнів.

Висновок до вправи: «Кожен народ має свої особливості і традиції, які слід поважати».

Вправа «Ознаки толерантності» (аналіз ознак толерантності)
1.             Повідомлення вчителя «Ми часто хочемо бути такими ж, як усі. Але не менш важливо почуватися особливим і неповторним».
2.         Виконайте Завдання 4 у Роздаткових матеріалах для учнів. Для цього:
o      Запросіть учнів по черзі назвати те, що відрізняє їх від однокласників. Це може бути зовнішня ознака чи якесь особливе уміння
o      Спросіть, як вони розуміють слова французького письменника Антуана де Сент-Екзюпері: «Якщо я чимось не схожий на тебе, я цим зовсім не ображаю тебе, а навпаки — обдаровую»?


3.        Виконати руханку «Дерево толерантності»:
o       Заздалегідь виріжте листочки (Додаток 3.2) у кількості відповідно до присутніх на занятті і напишіть на листочках ознаки, подані нижче.
o       Намалюйте на дошці дерево і скажіть учням, що кожен листочок на дереві буде ознакою толерантного ставлення до інших»
o       Запропонуйте дітям взяти по одному листочку, прочитати слово, пояснити його і приклеїти на дерево толерантності.
Ознаки толерантного ставлення
Довіра, щирість, повага, прийняття, доброзичливість, чуйність, доброта, співпраця, спілкування, допитливість, підтримка, терпимість, ласка, теплота, шанування, милосердя, добродушність, сердечність, людяність, приязність, прихильність,  порозуміння, контактування, щедрість, відвертість, безпосередність, поблажливість, співчуття, інтерес, симпатія.

Підсумуйте: «Бути толерантним означає звертати увагу на те, що зближує, а не роз’єднує людей».

Вправа «Не такий як всі» (профілактика нетолерантності і дискримінації)
1.        Переглянути мультфільм «Не такой как все» (4:39 хв.) (російською мовою)
4.         Виконайте Завдання 5 у Роздаткових матеріалах для учнів. Для цього обговоріть:
o       Чому Довгов’язик був засмучений?
o       Як поводилися братики і сестрички, коли в Довгов’язика нічого не виходило? Чи правильно вони робили?
o       Як потрібно ставитися до людини, незважаючи на її відмінності від інших?



5.        Виконайте Завдання 6 у Роздаткових матеріалах для учнів. Для цього прочитайте оповідання Василя Сухомлинського «Горбатенька дівчинка»:

Запитання для обговорення:
o     Чим незнайомка відрізнялася від дітей?
o     Як почувається людина, коли потрапляє туди, де вона «не така, як усі»?
o     Що ми можемо зробити для такої людини?
Висновок до вправи «Не такий як всі»: Кожен чимось відрізняється від інших. Тому стався до інших так, як ти хочеш  щоб вони ставилися до тебе».

Підсумкові завдання (закріпити отримані знання)
1.             Зачитайте висновки:
o       Толерантність означає уміння поважати думки, поведінку і спосіб життя інших людей.
o       Кожен народ має свої особливості і традиції, які слід поважати
o       Бути толерантним означає звертати увагу на те, що зближує, а не роз’єднує людей
o       Не ображай дітей, які відрізняються від тебе.
o       Стався до інших так, як ти хочеш  щоб вони ставилися до тебе.
2.                Завершальна вправа-руханка. Виконується в колі. Діти повторюють за учителем рядок вірша і виконують рухи.
Ми русяві і чорненькі, (нахили вправо-вліво)
Ми біляві і руденькі. (нахили назад-вперед)
Ми високі і низенькі, (присісти)
Ми великі і маленькі. (розвезти широко руки і звести)
Та усі – одна сім’я. (взятися за руки)
В слові «ми» аж тридцять «я»! (підняти вгору руки)

3.       Завершіть урок аплодисментами.

Прочитай притчу «Чия їжа смачніша» та дай відповідь на запитання внизу сторінки.
Чия їжа смачніша
Жили в лісі різні звірі. Якось зібралися вони на березі Нілу і засперечалися, чия їжа найсмачніша.
-     Найсмачніше у світі це мясо, сказав Лев.
-     Ні, соковите листя, не погодився Жираф.
-     Найсмачніші банани! встряла Мавпа.
-     Найкраща їжа зелена трава, сказав Буйвіл.
-    І так вони довго сперечалися, мало не побилися!

o     Чому кожен намагався довести, що його їжа найсмачніша?
o     Як ти думаєш, хто з них має рацію?
o      Чи є у світі їжа, що смакує всім?
o      Як можна уникнути суперечок? 
Толеранність означає уміння поважати і приймати різноманіття культур, здатність сприймати думки, поведінку і спосіб життя інших людей.
 Чи доводилося тобі подорожувати світом, бувати в інших країнах?
o       Розкажи що тебе найбільше здивувало?
o       Чи знайомий ти з дітьми, які приїхали з інших країн?
o       Чим вони схожі на вас і чим відрізняються?
Встанови відповідність між представниками різних країн, назвами цих країн та національними особливостями.

Прочитай оповідання Василя Сухомлинського «Горбатенька дівчинка» та дай відповідь на запитання у внизу сторінки.
Горбатенька  дівчинка
Клас розвязував задачу. Учні схилились над зошитами. Коли це у двері хтось тихо постукав.
     Відчини двері й подивись, хто там стукає, мовив учитель.
Чорноокий хлопчик, що сидів за першою партою, живенько відчинив двері. До класу зайшов директор школи з маленькою дівчинкою. Тридцять пять пар очей впилися в незнайому дівчинку. Вона була горбатенька.
Учитель затамував подих і повернувся до класу. Він дивився у вічі пустотливих школярів і мовчки благав: хай не побачить дівчинка у ваших очах ні подиву, ні насмішки.
У їхніх очах була тільки цікавість. Вони дивилися на незнайому дівчинку й лагідно всміхалися.
Учитель полегшено перевів дух.
                     Цю дівчинку звуть Оля, сказав директор. Вона приїхала до нас здалеку. Хто поступиться їй місцем на першій парті? Бачите, яка вона маленька?
Усі шість хлопчиків і дівчаток, що сиділи за передніми партами, піднесли руки:
Я....
Учитель був тепер спокійний: клас витримав іспит.
                                                                       Василь Сухомлинський
o       Чим незнайомка відрізнялася від дітей?
o       Як почувається людина, коли потрапляє туди, де вона «не така, як усі»?
o       Що ми можемо зробити для такої людини? 

                Оціни урок

Розфарбуй Смайлика, який почувається після уроку так само, як ти.
1.     «Супер!» (з піднятим пальцем) - емоція «радість»
2.     «Нормально» - нейтральна емоція

3.     «Не сподобалось» - емоція нудьги

Немає коментарів:

Дописати коментар