вівторок, 24 жовтня 2017 р.

Курс "Вчимося жити разом" - 1 (Чічкова О. М.)

Вступний урок. Знайомство з правилами
Мета
Ознайомити учнів з курсом «Вчимося жити разом», правилами поведінки на уроках-тренінгах, сприяти співробітництву учнів у класі.

Результати навчання
Наприкінці заняття учні:
називають правила поведінки на тренінгу;
пояснюють, для чого потрібні правила.
Обладнання і матеріали
Класна дошка і кольорова крейда або фліпчарт і фломастери;Комп’ютер, доступ до Інтернету, мультимедійний проектор (бажано).
Що підготувати заздалегідь
1. Виготовити з кольорового паперу квітку, її пелюстки за допомогою скотча «зібрати в бутон».
2. Виготовити різнокольорові метелики (Додаток 1) за кількістю учнів в класі та прикріпити їх до учнівських стільців (під сидінням або з тильної сторони спинки).
3. Підготувати плакат «Наші правила» та заготовки правил (Додаток 2).
4. Вирізати кружечки з картону (зелений та червоний) за кількістю учнів в класі.
5. Роздрукувати Додаток 3 (шаблон до вправи «Порівняння однокласників») для кожної пари учнів.
6.Виготовити саморобний мікрофон для вправи «Відкритий мікрофон» або використати замість нього квітку чи маркер.

Стартові завдання (вступ до теми і знайомство)
Слово вчителя: «Сьогодні ми проведемо вступний урок, який називається
«Вчимося жити разом», а для початку подивимося мультфільм».

1. Перегляд першої частини мультфільму «Капітошка» (7:57 хв.).

Запитання для обговорення:
• Ким хотів стати Вовчик? (Злим Вовком).
• Що він для цього робив? (Читав підручник «Як стати Вовком», усіх лякав, не збирався вживати ввічливих слів).
• Яким був Капітошка? (Добрим і веселим).
• Як змінилося життя Вовчика після знайомства з Капітошкою? (Він знайшов друга і забув, що збирався стати злим).
• Для чого потрібні друзі? (Щоб було весело гратися, щоб допомагати один одному).

Вступ до теми: «Наступні кілька наших уроків з основ здоров’я будуть проходити під гаслом «Вчимося жити разом».
На них ви дізнаєтесь, як знайти справжніх  друзів, як будувати стосунки з дорослими
і однолітками, як зробити, щоб наш клас став згуртованим, а ваші родини – найщасиві-шими. Ми будемо вчитися жити,працювати та діяти разом у різних життєвих ситуаціях. Для цього на кожному уроці ми будемо ближче знайомитися одне з одним, грати в цікаві ігри, виконувати проекти в парах і групах, а також переглядати і обгово-рювати мультфільми чи відеоролики. Ці уроки будуть незвичайними,бо вони прохо-дитимуть у формі тренінгу.Під час тренінгів ви багато рухатиметесь,більшість часу сидітимете не за партами,а в колі, щоб вам було зручно спілкуватися, дивлячись в очі одне одному. Також на тренінгу діють особливі правила, які дещо відрізняються від звичних для вас шкільних правил».

2. Назвіть тему уроку: «Отже, сьогодні ми визначимо правила поведінки на тренінгу та поч-немо більше дізнаватися одне про одного».

3. Вправа на знайомство і з’ясування очікувань.
Закріпіть на дошці бутон  квітки
Слово вчителя: «Діти, людська усмішка може творити справжні дива. Усміхніться, будь ласка, одне до одного (звільніть пелюстки квітки, прикріпіть їх до дошки).
Погляньте, від ваших усмішок ожила і розпустилася квітка. І скоро навіть метелики почнуть до неї злітатися». Запропонуйте дітям знайти своїх метеликів і написати на них свої імена. Коли усі діти підпишуть метелики, запропонуйте їм по черзі вийти до дошки, прикріпити метеликів довкола квітки за допомогою шматочків скотча і сказати, що вони очікують від цього уроку (можливі відповіді: дізнатися щось нове,чогось навчитися, щоб було цікаво, весело)

Мозковий штурм
Слово вчителя: «У нашому житті існує багато правил: шкільні правила, правила дорожньої безпеки, правила ввічливості тощо. Як ви думаєте, для чого потрібні правила?» (Можливі відповіді: щоб знати,що дозволено, а що – заборонено, щоб не заважати один одному, щоб не створювати небезпечних ситуацій).
Підсумуйте: «Правила оберігають нас і підказують, що можна робити, а чого – не можна».
Розмістіть на дошці плакат «Наші правила».
 Поділіть аркуш на дві колонки:
«V» (дозволено) і «X» (заборонено).
Слово вчителя: «Чи заважало вам щось, коли ви прикріплювати метелики на галявину? (Можливі відповіді: гамір,штовханина). Щоб у нас в класі було більше порядку, щоб нам з вами було приємно і комфортно працювати, ми розробимо наші власні правила. Вони і підкажуть нам, що дозволено робити на тренінгах, а що – заборонено. Я буду зачитувати правила, а ви піднімайте зелену картку, якщо,на вашу думку, це дозволено робити, і черво-ну – якщо заборонено». (Зачитуєте правила і прикріплюєте їх у відповідні колонки).
ПРИХОДИТИ ВЧАСНО — V
ЗАПІЗНЮВАТИСЬ — X
КИДАТИ СМІТТЯ НА ПІДЛОГУ — X
ПРИБИРАТИ ЗА СОБОЮ — V
КРИТИКУВАТИ, НАСМІХАТИСЯ — X
ПОВАЖАТИ ДУМКУ КОЖНОГО — V
ПЕРЕБИВАТИ ТИХ, ХТО ГОВОРИТЬ — X
СЛУХАТИ І ЧУТИ — V
ГОВОРИТИ ПО ЧЕРЗІ — V
ВИКРИКУВАТИ З МІСЦЯ — X
ПРАВИЛО ПІДНЯТОЇ РУКИ — V
КОРИСТУВАТИСЯ ГАДЖЕТАМИ — X
«МОБІЛЬНА ТИША» — V
Підсумуйте: «Отже, давайте відкинемо те, що заборонено (зніміть правила із ко-
лонки «X») і будемо робити тільки те, що дозволено».

Руханка «Контракт» (розім’яти м’язи, підтвердити намір дотримуватися правил)
Слово вчителя: «Дітки, чи знаєте ви, що таке контракт? Це – угода між людьми яку вони скріплюють підписами на знак того,що погоджуються її виконувати. Давайте усі разом візьмемо на себе зобов’язання дотримуватися наших правил. Для цього сядьте рівненько, підніміть вгору праву руку, а ліву руку заведіть за голову і постарайтесь дотягнутися нею до правої. Уявіть,що ваша рука — це олівчик. Цим олівчиком напишіть перед собою своє ім’я. А тепер те саме зробіть іншою рукою».

Вправа «Порівняння однокласників»
(краще пізнати одне одного, знайти спільне і відмінне)
1. Об’єднайте учнів у пари за допомогою вправи «Капітошка». Скажіть учням,що вони мають уявити себе краплинками, які падають з неба і збираються в одне ціле – Капітошку. Для цього за командою «Краплинки!» вони починають ходити по класу, а за командою «Капітошки, по троє!» збираються в трійки, узявшись за руки, і підстрибують. Коли ви знову даєте команду «Краплинки!», діти відпускають руки і продовжують ходити по класу. Повторіть команди кілька разів, об’єднуючи дітей в групи по четверо, п’ятеро… Завершіть командою «Капітошки, по двоє!»

Запропонуйте утвореним парам сісти поруч для виконання наступної вправи.
2. Роздайте парам роздруківки Додатка 3 (по одній для кожної пари учнів).
3. Запропонуйте дітям написати свої імена та заповнити форму, записавши по три речі, що роблять їх особливими (відрізняють одне від одного),а в центрі – три спільні речі (що їх об’єднують).
4. Запропонуйте парам по черзі представити результати їх роботи класу.
Запитання для обговорення:
• Що було складніше шукати – спільне чи відмінне? Чому?
Підсумуйте: «У кожного з вас є різні інтереси, але також є багато спільного».
Руханка «Якщо весело живеться»
Увімкніть пісню «Якщо весело живеться».
Запропонуйте учням стати в коло та повторювати рухи.
Якщо весело живеться, роби так.(плескають у долоні)
Якщо весело живеться, роби так.(плескають у долоні)
Якщо весело живеться,(три останні фрази співають всі разом)
Друг хай другу усміхнеться.(усміхаються сусідам справа і зліва)
Якщо весело живеться, роби так.(плескають у долоні)
Якщо весело живеться, роби так.(один підскок)
Якщо весело живеться, роби так.(один підскок)
Якщо весело живеться,(три останні фрази співають всі разом)
Друг хай другу усміхнеться,(усміхаються сусідам справа і зліва)
Якщо весело живеться, роби так.(один підскок)

Вправа «Бінго» (допоможе учасникам більше дізнатися один про одного і створити дружну атмосферу, оскільки перемога кожного залежить від співпраці з іншими)

Слово вчителя: «А зараз у вас буде можливість ще більше дізнатися про ваших одноклас-ників. Для цього пограємо у гру «Бінго».
1. Роздайте учням Завдання 2 із Роздаткових матеріалів для учнів. Запропонуйте бажаю-чим по черзі зачитати те,що написано у клітинках бінго-форми.Поясніть незрозумілі момен-ти і скажіть, що за вашою командою вони мають ходити по класу і шукати тих дітей,хто відповідає вказаним характеристикам. Коли вони знайшли таку людину,вона має поставити підпис у відповідній клітинці. Важливо! Одна людина може поставити тільки один підпис в
одній бінго-формі.
2. Той, хто першим збере підписи у всіх клітинках, вигукує: «Бінго!»
3. Гра триває, поки кілька дітей (наприклад, троє чи п’ятеро) вигукнуть: «Бінго!»
Запитання для обговорення:
• Які клітинки було заповнювати легко?
• Які – складно?

• Що нове ви дізналися про своїх однокласників?
• Що вас найбільше здивувало?
Підсумуйте: «Бачите, скільки нового можна дізнатися навіть про тих, кого ви давно знаєте. Більше цікавтесь один одним і ви знайдете між собою багато спільного,
станете добрими друзями».
Підсумкове завдання (закріпити отримані знання)
1. Зачитайте висновки.
• Щоб нам усім було приємно спілкуватися і працювати разом, треба дотримуватися правил (запропонуйте дітям назвати кілька з них).
• У кожного з вас є різні інтереси, але між вами є і багато спільного.
• Щоб подружитися з людиною, треба цікавитися її справами.
2. Вправа: «Аналіз очікувань». Запропонуйте учням пригадати свої очікування
від уроку і по черзі підійти до дошки.
Якщо очікування дитини справдилися, вона переміщує свого метелика
«на квітку», а якщо ні – залишає «на галявинці».
3. Вправа: «Відкритий мікрофон». Діти стають у коло, передають один одному саморобний мікрофон та по черзі діляться враженнями від уроку (говорять, що їм сподобалося, а що – ні).
5. Завершіть урок аплодисментами.


Немає коментарів:

Дописати коментар